Het Bhag-ensemble kan bogen op een lange muzikale traditie in Halle en omgeving. Het geheel wortelt in enkele generaties kosters uit eenzelfde familie: er werd een – traditioneel – mannenkoor opgericht, dat later overging naar gemengd koor. Vervolgens werden een eigen orkest en jeugdmuziekschool opgebouwd (dit alles in de schoot van de Jan-Niklaasstichting die zich inschreef in de filosofie van de gekende Antwerpse Halewynstichting).

Sinds 1990 staat het Bhag-ensemble op eigen benen, vanaf 1992 o.l.v. Dirk Ottoy, directeur van de stedelijke muziekacademie te Halle. Het ensemble verzorgt regelmatig concerten in samenwerking met koren en beginnende musici. Vaak worden ook professionele muzikanten aangetrokken om de soli in te vullen.

Eén van de voornaamste betrachtingen in de programmering van het Bhag-ensemble is om van elk concert een belevenis te maken die versterkt wordt door een doordachte samenhang van de gegevens die een publiek bij de beluistering beïnvloeden. Zo tracht men bijvoorbeeld telkens de plaats van uitvoering aan te passen aan de gebrachte werken, of bv. kortere werken te sublimeren door ze vanuit een bepaald gezichtspunt samen te brengen en eventueel in te kaderen met bijkomende elementen.

Het Bhag-ensemble bood zijn orkestleden sinds de jaren zeventig de unieke kans om als liefhebber-muzikant belangrijke barokmuziek te ontdekken met de uitvoering van vele werken van J.S. Bach (o.a. Actus Tragicus en andere cantates, Weihnachtsoratorium, H-moll-messe, Johannespassie, Orkestsuites, enz…), Schütz, Vivaldi, Buxtehude, Handel en talloze andere componisten.

Langzaam aan kon het orkest zich ook verder ontwikkelen en hoefde het niet meer uitsluitend als cantate-orkest op te treden. Er werd ook 20e eeuwse muziek gespeeld van Hindemith, Orff, Britten, Bartok, …, en zelfs de uitvoering van eigen composities van enkele orkestleden. Toch lag aldoor het belangrijkste accent op renaissance en voornamelijk barok. Vanaf 1990 (onder de naam Bhag-ensemble) verzorgde het ensemble o.a. Italiaanse renaissancemuziek (Monteverdi, …), cantates en profane werken alsook concerto’s van Bach, anthems van Purcell en Handel, Don Quichot en andere werken van Telemann, Johannespassie van Kayser, Keyper, Corelli, Simpson, Schein, e.a. Ook vroeg-klassieke muziek (pianoconcerto van Mozart, enkele symfonieën van Mozart, Kozeluh, J.Ch.Bach, Fr.X.Richter) en operette (de Fledermaus van J. Strauss) werden geprogrammeerd.

Later volgden zeer gesmaakte opvoeringen van het Stabat Mater van Vivaldi en Pergolesi, en enkele geslaagde projecten in samenwerking met het koor OrSeCante uit Leuven (Haendel, Charpentier, Bach), telkens gebracht in de mooi gerestaureerde Sint-Martinusbasiliek te Halle.

Het Bhag-ensemble besloot jaren geleden alle instrumenten uit te rusten met darmsnaren en te spelen in een 415-stemming, wat de eenheid in uitvoering en klank nog eens sterk ten goede kwam, en een meer authentieke benadering van de gespeelde werken mogelijk maakt.

Vorige projecten: